In de derde graad secundair hebben minder dan twee op de tien startende leerkrachten wiskunde een geschikt diploma. Ook in de lagere jaren start minder dan de helft met de juiste opleiding. ‘Een bedreiging voor onze welvaart en kenniseconomie.’

De Vlaamse Vereniging van Wiskundeleraars trekt bij de start van het nieuwe schooljaar nogmaals aan de alarmbel…

ARTIKEL “De Standaard” 30/08/2021

In de derde graad secundair hebben minder dan twee op de tien startende leerkrachten wiskunde een geschikt diploma. Ook in de lagere jaren start minder dan de helft met de juiste opleiding.

‘Een bedreiging voor onze welvaart en kenniseconomie.’

‘De échte leerkracht wiskunde wordt een uitzondering voor de klas. In de hoogste jaren heeft amper 16 procent van de beginnende leerkrachten wiskunde nog het vereiste diploma – dat betekent een master wiskunde, fysica of ingenieurswetenschappen. ‘Dat is een triest record’, zegt Filip Moons, van de Vlaamse Vereniging WiskundeLeraars.

‘Leerkracht wiskunde is meer dan ooit een knelpunt­beroep.’ In aanloop naar 1 september zijn veel directeurs nog hopeloos op zoek naar dit profiel.

De zoekterm ‘leerkracht wiskunde’ ­leverde zondag 234 jobs op via de site van de VDAB.

Hoewel de situatie in de derde graad verontrustend is, maakt Moons zich in nog grotere mate zorgen over de eerste twee graden van het secundair onderwijs.

In de meest recente cijfers, die van 2019-2020, blijkt dat 54 procent van de startende bachelors geen wiskunde aan de lerarenopleiding volgde. In het schooljaar 2017-2018 was dat nog 38 procent. ‘Dat is dramatisch. Veel scholen zetten de leraar biologie, aardrijkskunde of desnoods lichamelijke opvoeding voor de klas wegens gebrek aan ­beter’, zegt Moons. ‘Die leerkrachten zijn nooit intensief met wiskunde, laat staan wiskundedidactiek, bezig geweest. Ze zijn aan­gewezen op collega’s, invulboeken of hun eigen ervaring als leerling vroeger. Je kan je ernstige vragen stellen hoe zij zich überhaupt kunnen beredderen.

Lees het volledige artikel op de website van “De Standaard”

Steun de Vlaamse Vereniging van Wiskundeleraars.

Samen met U zoeken wij naar oplossingen voor het lerarentekort voor wiskunde.

Word nog vandaag lid van de VVWL en ontvang 4 keer per jaar het boeiende wiskundetijdschrift “Wiskunde & Onderwijs”

Meer info www.vvwl.be