Twee nieuwe peilingsonderzoeken tonen opnieuw hoe de kennis van onze leerlingen afkalft. Vooral voor wiskunde zijn de resultaten in het middelbaar zorgwekkend.

Beide onderzoeken zijn in mei 2019 uitgevoerd door de KU Leuven. Het gaat om peilingen die in opdracht van de Vlaamse overheid polsen in welke mate leerlingen de eindtermen halen voor een bepaald vak. In dit geval: Mens en Maatschappij op het einde van het basisonderwijs en wiskunde in de eerste graad secundair van de b-stroom (voorbereiding op bso).

Van de elf wiskundetoetsen waarvoor een vergelijking mogelijk is met het vorige peilingsonderzoek in 2008 gaan de resultaten slechts voor twee toetsen níét achteruit. Bovendien haalt nog niet de helft van de leerlingen voor de meeste toetsen het basisniveau. Ter illustratie: voor de toets Berekenen van omtrek, oppervlakte en inhoud haalde amper 23 procent (!) de lat. Ook voor Breuken en Getalinzicht zijn de resultaten dramatisch. Voor Begrijpen en meten van grootheden en Bewerkingen met zakrekenmachine halen wel telkens ongeveer 9 op 10 leerlingen de doelen.

Lees meer op: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20201016_95656391