De wiskunde als motor voor innovatie en bijgevolg economische groei steunt volledig op sterk en vooruitstrevend wiskundeonderwijs. Degelijk wiskundeonderwijs, op het gepaste niveau voor álle jongeren, met de juiste uitdaging en motivatie, is een absolute basisvoorwaarde. Degelijk wiskundeonderwijs beperkt zich echter niet tot de sterkere jongeren. Iederéén heeft baat bij een motiverend en uitdagend wiskundeonderwijs, elk op zijn of haar niveau.
We overlopen hier enkele aandachtspunten bij de inrichting van het wiskundeonderwijs. Daarnaast is er nood aan differentiatie: extra wiskunde voor hen die verder willen gaan. Ook binnen STEM speelt wiskunde een belangrijke rol. We bekijken tenslotte ook de rol van wiskunde in het hoger onderwijs.
Commissieleden:
- Aldine Aaten (KU Leuven, CVO Gent), voorzitter
- Filip Cools (Katholiek Onderwijs Vlaanderen)
- Els Coussement (Artevelde Hogeschool)
- Koen De Naeghel (Onze-Lieve-Vrouwecollege, Assebroek)
- Michèle Dexters (UCLL)
- Natacha Gesquière (UGent en Sint-Bavo Gent)
- Ellen Holemans (Atheneum KAMSA)
- Paul Igodt (KU Leuven)
- Filip Moons (UAntwerpen en VVWL)
- Bert Seghers (Jonge Academie)
- Joris Van der Jeugt (UGent)
- Els Van Emelen (UCLL)
- Ellen Van Twembeke (AHOVOKS)
- Els Vanlommel (Heilig Hart van Maria, Berlaar)
- Mark Verbelen (GO!)
- Liza Verhoeven (Bernarduscollege Oudenaarde)