Wiskunde hoeft niet saai te zijn

Onze hoogtechnologische samenleving steunt enorm op nieuwe ontwikkelingen in Science, Technology, Engineering & Mathematics, kortom STEM. Vandaag, op π-dag, stelt een groep wiskundigen het WISKUNDE-platform voor waarin alle fans en beoefenaars van de wiskunde zich verenigen. 

Het STEM-platform, een adviesorgaan van de Vlaams overheid ter ontwikkeling van de wetenschap, de technologie, de engineering en de wiskunde steunt deze opprichting volmondig.

Zelfrijdende auto’s? Robotisering? Smartphones? Onze voedselveiligheid monitoren? Artificiële intelligentie? Technologische innovatie steunt in grote mate op ontdekkingen in de wetenschap. Maar wist u ook dat wiskunde cruciaal is voor elk van deze systemen?

 “De Vlaming is al langer overtuigd van het grote belang van wetenschap en techniek voor onze toekomstige welvaart. Maar de belangrijke rol van de wiskunderaakt soms wat ondergesneeuwd in het oerwoud van zichtbare toepassingen,” zegt Françoise Chombar, CEO van Melexis en voorzitter van het STEM-platform. “Alle kinderen en jongeren moeten STEM-inzichten geïntegreerd kunnen gebruiken, maar dat veronderstelt vertrouwdheid met alle STEM-disciplines — zeker ook met de M in STEM: wiskunde.”

Toch kampt de wiskunde vandaag met verschillende uitdagingen, en dit ondanks haar grote belang. “De arbeidsmarkt smeekt om afgestudeerden uit STEM-studierichtingen met een sterke wiskundecomponent,” stelt Fons Leroy, gedelegeerd bestuurder van de VDAB en lid van het STEM-platform”. 

Onderwijsexperte Rita Dunon, vult aan: “Het schoolvak wiskunde wordt niet altijd als aantrekkelijk ervaren. Het tekort aan leerkrachten wiskunde groeit alarmerend. En onder de wiskundeleerkrachten die er zijn is er geen eensgezindheid over de rol van wiskunde in STEM-onderwijs.” Ingenieur Paul Bertels: “Ook de vertaling van nieuw ontwikkelde wiskunde naar STEM-innovatie in de industrie kan vlotter.”

Vandaag, 14 maart, is het π-dag (want Amerikanen schrijven 14/3 als 3/14 en dat zijn de eerste cijfers in de decimale ontwikkeling van π = 3.14159…). 

Een groep Vlaamse wiskundigen koos deze hoogdag van de wiskunde om een nieuw initiatief voor te stellen: het verenigen van de hele wiskundige gemeenschap in een Platform Wiskunde Vlaanderen. “Onder die vlag kunnen de onderwijssector, bedrijfs- en academische wereld samen timmeren aan een sterkere wiskunde,” zegt Ann Dooms, professor digitale wiskunde aan de VUB en één van de initiatiefnemers. “Dit nog op te richtenplatform kan een aanspreekpunt worden voor iedereen, van journalisten tot bedrijfsleven. Maar het kan ook overeenstemming zoeken over relevante kwesties, bijvoorbeeld een gezamenlijke visie ontwikkelen over de plaats van wiskunde binnen STEM-onderwijs.”

“Gezien de belangrijke rol van wiskunde in STEM, is het STEM-platform alvast enthousiast,” zegt Guy Tegenbos, journalist en ondervoorzitter van het STEM-platform. “We zijn heel blij met dit initiatief om de Vlaamse wiskunde te versterken! In Binnenhet STEM-platform is hebben we allemaalde missieverklaring van het Platform Wiskunde Vlaanderen massaal ondertekend. Hopelijk komt het er en dan kijkenWe kijken uit naar een intense en vruchtbare samenwerking.”

De missieverklaring, te vinden op www.platformwiskunde.be, werd ook ondertekend door o.a. de vijf  Vlaamse rectoren, Frank De Winne, Charissa Parassiadis (gekend als Slongs), Jef Colruyt en Robbert Dijkgraaf. Ook de hoofden van de voornaamste onderwijskoepels Lieven Boeve en Raymonda Verdyck zetten al hun handtekening.

Categorieën: Nieuws